X
تبلیغات
ستاره درخشان شیعه امام علی(ع)

ستاره درخشان شیعه امام علی(ع)
آشنایی با قاریان مصری و تلاوت قرآن کریم 
قالب وبلاگ
پيوندهای روزانه
  •           سلام عزیزم
  • قناعت پیشه کردن، از عزت نفس است.
    • احمق ترین خلق کسی است که خود را عاقلترین خلق بداند.
    • آفت وقار و هیبت مرد، شوخی است.
    • اگر چشم دل بینا نباشد، شنوائی گوش سودی ندهد.
    • با نیکان بدی مکن، چه آنان را از نیکی باز می داری.

  • ادامه مطلب
    [ یکشنبه بیستم آذر 1390 ] [ 13:29 ] [ رضا دهقان ]
    آیا نغمه‌های قرآنی همان موسیقی‌های «ام کلثوم» است؟!


    در پی درج خبری در خبرگذاری قرآنی کشور ( ایکنا ) مبنی بر "استفاده‌ی قاریان از نغمه‌های غیر قرآنی، آفتی برای رشد قرائت در ایران" و "روی آوردن قاریان به استفاده از موسیقی‌های ام‌کلثوم، دور شدن قاریان از اصل تلاوت قرآن و کلیشه‌ای شدن تلاوت‌ها، از آفت‌های اصلی قرائت قرآن در کشور طی سال‌های اخیر است."، استاد محمد تقی مروت با ارسال نامه‌ای به این خبرگذاری تحلیل مبسوطی را در این زمینه ارائه نمودند.



    بنده مایلم نظریات خود را به عنوان یک متخصص قرآنی که افتخار دارد بیش از 50 سال عمر خود را در خدمت کلام الله مجید سپری و سال‌های متمادی در مصر زندگی و در دانش قرآنی و تجوید و تلاوت قرآن تحصیل کرده است، در این زمینه ابراز کنم. و اگر مایل بودید می‌توانید آن را در ایکنا درج فرمایید.

    اولاً باید در رابطه با خواننده‌ی اسطوره‌ای مصر مرحومه ام‌کلثوم، به عرض برسانم که ایشان اصولاً فقط یک خواننده بود و فعالیتی در ساختار و ترکیب آهنگ‌هایی که می‌خواند، نداشت و فقط گاهی پیرامون چگونگی تنظیم آهنگ ساخته شده توسط آهنگ ساز در ارتباط با طبیعت و توانایی صدای خود برای اجرای بهتر آن با وی مشورت می‌کرد. لذا به نظر بنده اصطلاح "موسیقی‌های ام‌کلثوم " به دلائلی که در زیر خواهد آمد، اصطلاحی نامربوط و نادرست است.

    ثانیاً پدر ام‌کلثوم مرحوم شیخ «ابراهیم سید البلتاجی» که در سال 1932 میلادی وفات کرد خود قاری قرآن، امام مسجد، و تواشیح خوان نابینا و فقیری بود که در دهستان خود ( طمای الزهایره ) از توابع شهرستان السنبلاوین استان الدقهلیه واقع در دلتای نیل مصر که زادگاه ام‌کلثوم بود برای امرار معاش به تلاوت قرآن و خواندن تواشیح می‌پرداخت و اغلب ام‌کلثوم کودک، پدر نابینای خود را هم برای راهنمایی در راه رفتن و نیز برای کمک به او در خواندن قرآن و تواشیح همراهی می‌کرد.

    بدین ترتیب وی در خانه‌ای که صوت قرآن در آن طنین انداز بود، از مادری به نام فاطمة الملیجی به دنیا آمد و در آن محیط قرآنی پرورش یافت. پدر ام‌کلثوم به جهت بهره‌مندی از قریحه‌ی شاعری برای مناسبت‌هایی چون عروسی و غیره نیز اشعاری می‌سرود و آن‌ها را به همراه ام‌کلثوم در همان مناسبت‌ها می‌خواند.

    اما در مورد کسانی که برای ام‌کلثوم آهنگ می‌ساختند، باید عرض کنم که اغلب قریب به اتفاق آنان اصلاً و اساساً قرآنی و از حافظان و قاریان بزرگی بودند که به جهاتی به آهنگ ‌سازی روی آورده و برخی از آهنگ‌های خود را نیز خود اجرا می‌کردند.

    نخستین آنان شیخ ابوالعلا محمد از قاریان قرآن و موشحین بود که بعد‌ها به جرگه‌ی آهنگ سازان و خوانندگان پیوست و پس از وی شیخ زکریا احمد و محمد القصبجی و ریاض السنباطی و محمد عبدالوهاب و شیخ سید مکاوی و بلیغ حمدی و محمد الموجی که به جز دو نفر اخیر، بقیه از حافظان و قاریان بودند که کار آهنگ سازی را اختیار کردند. جالب توجه این که محمد عبد الوهاب از جمله کسانی بود که در محضر تلاوت قرآن مرحوم شیخ محمد رفعت و بعد‌ها مرحوم شیخ مصطفی اسماعیل حاضر می‌شد و از تلاوت‌های آنان نت نویسی می‌کرد.

    همه می‌دانیم که استفاده از موسیقی برای قاریان قرآن بسیار محدود است زیرا یک قاری هر قدر هم که بر موسیقی قرآنی تسلط داشته باشد بداهه‌ی مقامات و نغمه‌های موسیقی عربی را فقط یک بار در تلاوت خود به کار می‌برد لذا فرق میان یک قاری قرآن با یک آهنگ ساز این است که آهنگ ساز برای ساختن آهنگ خود زمان بسیاری را ( شاید ماه‌ها ) صرف می‌کند تا اثری هر چه زیباتر بیافریند و برای این منظور از کلیه‌ی فروع و گوشه‌ها و طبقات گوناگون موسیقی عربی با فراغ خاطر استفاده کرده و اثری خلق می‌کند که به خوبی باز گوی حوصله و احساسات و حالات کلمات آن اثر باشد. به ویژه آن که خواننده‌ی آن از صوتی به حلاوت و صلابت صوت ام‌کلثوم برخوردار باشد.(در موسیقی عربی بر خلاف موسیقی ایرانی آهنگ را برای شعر و کلمات می‌سازند نه کلمات را برای آهنگ از پیش ساخته شده )

    بنابراین امتیاز " موسیقی ام‌کلثوم " ؟؟! بر موسیقی قاریان قرآن همان صرف وقت برای پیدا کردن نغمه‌ی مناسب‌تر توسط آهنگ ساز و خلق محیطی دل پسند و به کمال رساندن و ایجاد ظرافت در آهنگ و اجرای آن با آلات و ادوات موسیقی است. درست همان عناصری که به علت محدودیت زمانی در اختیار یک قاری قرآن نیست و الا کلیه‌ی مقام‌ها و تمامی متعلقاتشان، هم مورد استفاده‌ی قاریان قرآن است و هم در اختیار آهنگ سازان که موسیقی‌های ام کلثوم را خلق می‌کنند. چون همان‌ طور که گفته شد، یک قاری قرآن وقت بسیار کمی در استفاده از این عناصر دارد، حال اگر همان قاری تمکن صوتی و احساسیش آن چنان باشد که بتواند قرآن را مانند تسلط و تمکن ام‌کلثوم بخواند، هیچ افت و آفتی نه، بلکه بسیار کامل و زیبا و مستحسن و به جا خواهد بود.

    قبلاً تذکر داده شد که ما چیزی به نام " نغمه‌های غیر قرآنی " و " موسیقی ام کلثوم " نداریم، بلکه ام‌کلثوم و قاریان قرآن چه در گذشته و چه در حال حاضر از موسیقی عربی که ریشه و منشأ آن اساساً فارسی است، استفاده می‌کرده‌اند و می‌کنند. 

    حالا ام کلثوم کی بود؟
    ام کلثوم ملقب به کوکب الشرق(ستاره خاورمیانه)، خواننده مشهور مصری تباری است که محظوظ شدن از صدای وی نیازی به فهم زبان ترانه هایش ندارد چراکه صوت آسمانیش بلیغ ترین تفسیر  عشق و فصیح ترین تشریح شوق است. آوای تحسین برانگیز وی به گونه ای انسان را به وجد می آورد که آرزو می کند  هیچ گاه ترانه هایش به پایان نرسند. گرچه استاد بنان قمرالملوک وزیری را ام کلثوم ایران می خواند اما حقیقتاً نه در ایران بلکه در سراسر جهان هیچ صدایی به گیرایی و اعجاز صوت او به گوش نرسیده است و نخواهد رسید.

    ادمه موضوع در ادامه مطلب((((جالب تر است. فقط برای شما دوست عزیز تنها جهت اطلاع))))

    استفاده از این مطلب با ذکر منبع پذیرفته است.


    ادامه مطلب
    [ شنبه دوازدهم آذر 1390 ] [ 14:29 ] [ رضا دهقان ]

    موسیقی دستگاهی ایران در تلاوت قرآن

    قرائت قرآن، یک فن یا به بیانی جامع‌تر یک هنر است؛ شاید بتوان گفت نقطه اوج تلاقی هنر و مذهب و برای آنکه بشود از آن لذت برد، باید کمی درباره‌اش دانست. در واقع فراگیری فنون موسیقی آوازی، پیشوازی است برای فراگیری تلاوت رنگارنگ  قرآن:                                                                                                                                                                      از یک نظر، قرآن لحنی موسیقایی است و از نظری دیگر، الحان موسیقی در ذات آیات قرآنی و حتی واژگان آن نهفته است که خود‌به‌خود ما را وادار می‌کند آن را آهنگین و با وزن بخوانیم.


    آنچه در این سال‌ها از قرائت قاریان ایرانی شاهد بوده‌ایم تقلید بوده است و بس. همواره قاریانی پرورش داده می‌شوند که کمتر به موسیقی و مبانی آن آشنایی دارند و با آهنگ‌های نامناسب و نغمه‌های ناموزون قرائت می‌کنند و این اعجاز بیان الهی را با شیوه‌های تقلیدی و ناپسند عرضه می‌دارند.

    ادامه موضوع در ادامه مطلب


    ادامه مطلب
    [ شنبه دوازدهم آذر 1390 ] [ 13:45 ] [ رضا دهقان ]

    دانلود در ادامه مطلب 

      سلام:این قلب برای تومی تپد بانظرات خودمارا به ادامه کار دلگرم فرماییدسلام:این قلب برای تومی تپد


    ادامه مطلب
    [ سه شنبه هشتم آذر 1390 ] [ 14:43 ] [ رضا دهقان ]
     

    دانلود درادامه مطلب

    لطفا نظر دهید.


    ادامه مطلب
    [ سه شنبه هشتم آذر 1390 ] [ 14:37 ] [ رضا دهقان ]
    .: Weblog Themes By WeblogSkin :.
    درباره وبلاگ

    5ـ قالَ علی ابن ابیطالب (علیه السلام): لَوْ لاَ الدّینُ وَ التُّقوى، لَکُنْتُ أدْهَى الْعَرَبِ.([۵])

    فرمود: چنانچه دین دارى و تقواى الهى نمى بود، هر آینه سیاستمدارترین افراد بودم ـ ولى دین و تقوا مانع سیاست بازى مى شود ـ .

    با سلام. به وبلاگ قرآنی امام علی (ع) خوش آمدید.
    اینجانب رضا دهقان نویسنده این وبلاگ میباشم به عنوان یک قاری قرآن وظیفه خود دانستم با ایجاد این وبلاگ گوشه ای از رسالت قرآنی که بر دوش من و امثال بنده است به جای آورده باشم امید است تا ان شاا... بتوانم در آینده نزدیک به کمک و یاری شما عزیزان سر و سامان بیشتری به اوضاع این وبلاگ دهم . لطفا با نظرات شریف و سازندهتان مرا یاری نمایید.
    ایمیل:dehghanreza36@yahoo.com
    موضوعات وب
    امکانات وب
    Google

    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت